Hyundai Ioniq - "er dette en el-racerbil pappa?"

6B6A9850-Edit-2.jpg

Då var det ny test og denne gangen ble det en elbil test. Siden undertegna kjører elbil til dagen var det sjølsagt en del sammenligning med i denne testen.

Bilen var behagelig på veien, lå fint, lite støy og sparket godt fra seg med litt trakk på pedalen. Noe av det jeg savner med BMW i3 som jeg selv kjører, er selvsagt plassen baki til kidsa. For her var det god plass. Søndag var det en liten bytur for å hente pizza på Dolly og da ville de små være med. Junior på fire åpnet døren på bilen og kom med følgende strofe: “wow, sjekk den dritkule bilen, e dette en racerbil pappa?” Ja den ser jo helt klart sporty ut, og den kjørte fort, så kanskje er det en “el-racerbil” vi kjører.

Akkurat her kan det kanskje tenkes at jeg er vant med bil som sparker hakket mer, men uten å trekke noe ned på dette. For elbiler går generelt bra.

Noe av det første jeg ser skiller seg litt ut er giren, fra spaker er vi nå komt over til knappe verden. Fruen mente dette var noe flere burde tenkt på. Jeg er ikke uenig men liker også spaker godt. God skjerm og et behagelig lydanlegg. Man sitter godt i alle bilens seter, og bagasjerommet rommer nok til en langweekend i Bergen.

Alle som kjører elbil har til tider en viss rekkevidde angst, men bilen har ikke de store utfallene selv om man drar på litt i oppoverbakkene. En tur til Bergen hadde nok ikke bydd på så mye problem og Ikea og tilbake hadde du klart med et lite stopp på hurtiglading mens du handler.

Bilen jeg prøver har skinnseter, en fin og oversiktlig kupe med godt led lys. Rekkevidden på bilen er 280 km og med en prislapp på ca 255 000,- er dette en rimelig og god bil. Og ikke minst med tanke på plassen så er dette en god nummer en bil om familien er på 4, kanskje og fem men det testet ikke vi.

Så konklusjonen blir at her har vi en tøff, romslig, artig og kul “el-racerbil”

Thor-aage!

6B6A9830-Edit.jpg

BMW X3 30d 2019

Så var vi i gang! Bilbloggens første steg ut i den store vide verden. Og hva passer vell bedre enn å starte bloggen med å fortelle at vi har fått en ny BLOGGER med oss på laget! Geir Srisoi har entret drømmelaget og sammen skal vi skape magi!

6B6A9378-Edit.jpg

Men fra skryt og velkomst må vi no snakke om bilen som ble vårt første test objekt! BMW X3, en ren nytelse på norske vinter veier!

Turen med X3-en startet i full snøstorm opp fjellene mot Strandafjellet, for så å ta veien videre til Molde og Kristiansund. Det var glatte veier og sikten var dårlig! Nå skal vi få prøvd oss på sporete såpeglatte vinterveier!

I starten var jeg forsiktig, slakket godt ned i svinger og testa Xdrive egenskapene før jeg sakte med sikkert ble mer og mer vågal! Men uten betydning for hvordan bilen lå på veien. Den spiste seg fram, slapp aldri festet på snøen og skuldrene til sjåføren havnet ned igjen der de skal være.

For dette er rett og slett noe av det mest fantastiske jeg har kjørt av BMW på lenge. Så imponert ble jeg at jeg måtte stoppe å sende en sms til Tore på Biltreff at dette her var rett og slett rått og moro.

Med Adaptive Ledlys med fjernlysassistent( Faser ut møtende trafikk slik at du fortsatt har langlys på din side. tar du igjen ein bil faser den ut bilen og lyser rundt) var sikten aldri et problem, til tross for at det kom så mye snø at eg begynte å bekymre meg for brøytingen opp til hytten på fjellet,

Vel framme parkerte jeg på tunet og gikk fra deilige 24 grader i et godt og varmt skinnsete til en noe mindre behagelig kald gufs på minus 7 utenfor bilen. Fyrte i peisen og sloknet for natten!

Neste morgen var det til min store forargelse komt 25 cm nysnø til, oppå de 10 som kom kvelden før var det no blitt ekstremt glatt under pudderet som hadde lagt seg. Så glatt at eg ikke trengte løse bilen mer enn med et lite trykk av bremsen så begynte seilturen ned bakken fra hytta. Etter å ha kost meg på Golsfjellet et år på isen med testkjøring så var det ikke vanskelig å bare trykke til gassen og la bilen bestemme hvor vi skulle og ikke isen og snøen. Dette lærte vi av dyktige instruktører som viste oss at man skal stole på bilen og ikke la usikkerheten få deg til å ta dårlige valg.

Bilen hadde ingen problem med bakkene oppover, men på andre siden venter en relativt lang og bratt nedstigning med hjulspor som fortalte om at det kunne bli action ned . Men igjen så kan man takke teknologien og holde hendene på rattet. Med hill descent control, eller krabbe ned fjellet knappen som eg ville sagt, tar bilen selv kontroll og loser deg trygt og fint ned bakken! Uten å skli så mye som en meter! Igjen blir skuldrene senka ned på plass og kaffen kan inntas i den deilige kupeen som no har blitt 25 grader med god musikk på radioen.

Veien videre bydde på utrolig norsk natur, Ørn og Atlanterhavsveien kunne nytes med godt overblikk. Bilen fikk seg en fortjent vask og litt hvile mens fotografen gjorde klar for en fotoshoot.

Så hva blir konklusjonen? En ypperlig bil! Plassen er romslig, bagasjerommet stort og motoren på 30d på 265 diesel hester sparker godt nok til at man kan ta en forbikjøring eller to uten å være redd for å sprenge turtallet på speedometeret.

Når kidsa blir større og barneseta er vekk, så skal en ikke se bort fra at den kan dukke opp en X3 i garasjen en gang i framtiden!

Thor-aage!

6B6A9360.jpg

2019 - året der vi blir bloggere

Blogg har blitt et media som ser ut til å nå ut til oss. Vi bruker mye tid på tlf, nettbrett og pc, og søker kunnskap innen kategorier vi liker.

Photoevent bilstudio har fått rotfeste i markedet og 2019 blir et år vi øker omsetning og får en stor og god markedsposisjon på Vestlandet. Det var og målet i 2018 å oppnå innen 2019. Men mer om dette i en annen post!

Jeg har fundert litt på hva vi kan levere til privatmarkedet når det kommer til bilfotografering og viktigheten av å bruke noen kroner på gode bilder. Hva ser vi på først når vi ser på bil? Bildene! Hva ser vi på etter at vi har klikket inn på framsiden? Bildene! Så leser vi tekst og gjør oss opp en mening.

Hva ville du tenkt om du ser en annonse som skilte seg ut med gode bilder? Om det var to like biler der en var rett farge, vasket og ryddet og med lyssetting som framhever bilens linjer på en rett måte. Eller en bil som ikke får fram annet enn skygger og rare farger, som mange biler har på Finn!

Valget burde være enkelt! Bruk 1000 kroner å skill deg ut, kanskje slipper du å bli prutet så mye ned og pga økt interesse ;)

Men en annen ting vi skal tilby privat markedet i 2019 er BLOGG! For vi har en unik mulighet i vår hverdag der vi prøver og kjører ulike biler fra forskjellige forhandlere. Så vi skal fortelle om våre erfaringer på en veldig enkel og lett forståelig måte. Vi må selvsagt ha med enkle fakta, men i all hovedsak skal vi dele erfaringen fra bilene i vanlig bruk.

Ofte kommer vi i snakk med kunder som spør om vi har kjørt bilen, og ofte kan vi svare ja og fortelle om opplevelsen. Så hvorfor ikke dele det med flere enn de vi møter =)

Vi begynner med en BMW X3 i neste blogg! Så følg med på BLOGGEN =)

6B6A9421-Edit-2.jpg